fbpx

Žijeme v době, kdy jsou udržitelnost a péče o planetu důležitým, ale také často kontroverzním tématem. Dakar rally a francouzská agentura ASO se co se snaží podnikat kroky, které největší motoristický závod na světě udělají co nejšetrnějším pro přírodu. Co nejmenší uhlíková stopa, kterou nejspíše můžeme spojit i s tím, že letos je v Saudské Arábii hodně smyček a málo přejezdů mezi dalšími bivaky. Snaží se třídit veškerý odpad (a že ho není málo), zdarma rozdávají barely na vyjetý olej, který sami likvidují, nebo zaměstnávají četu pracovníků, která v podstatě 24/7 mění pytle v popelnicích a sbírá případné odpadky. Náš Orion – Moto Racing Group tým se letos zapojil také. Kvůli zelené energii a také vlastnímu pohodlí.

Jsme závislí na generátorech. Každý den odtrženi od reality, běžného života a také civilizace. Energii potřebujeme téměř každou minutu,“ popisuje manager týmu, Ervín Krajčovič. V praxi to funguje tak, že každý kdo přijede do bivaku postaví zázemí, servis a poté něčím potřebuje napájet kompresor, světla, dát si kávu nebo nabít počítač a telefon a mnoho dalšího. „Znamená to vyndat centrálu a roztahat kabely po celém našem zázemí. Může se to zdát jako prkotina, ale v závislosti na bivaku má naše zázemí 400-500m₂. Jedna část je servis a druhá zázemí.“ doplňuje Krajčovič. 

Český tým však našel zajímavé řešení. Velkokapacitní powerbanky, které snadno rozmístíte po celém zázemí, negenerují žádný hluk a můžete je dobíjet skrz solární panel. Stačí si jen vybrat takovou powerbanku, která bude odpovídat vašemu odběru. „Letos s sebou máme na Dakaru od firmy ECOFLOW hned několik akumulátorů. Ty největší nám napájí kompresor, menší pak kávovary, světla, nabíjí AKU nářadí, počítače, telefony. Každá má své stanoviště. Je neskutečné jak dlouho vydrží a hlavně jaký je klid. Bivaky se v dnešní době staví poměrně velké a pokud vám u hlavy nehučí vlastní centrála, cizí je o něco dál a tak během dne máte relativní klid. Oceňujeme to zvlášť u pauzy na kávu nebo mechanici při práci,“ popisuje zázemí motocyklového dakarového týmu.

V Saudské Arábii navíc není problém se sluneční energii. Na druhou stranu je to země, kde se na Dakaru ukázal i sníh a záplavy. „Je to tak, ale letos máme na počasí štěstí. Malé akumulátory, které vozíme v press caru dobijeme skrz solární panel během chvíle. U větších už máme zajetý systém a s klidem pokryjeme odběr servisu i době, kdy jednu na sluníčku dobijíme. Nebudu lhát i my jsme centrálu několikrát museli zapnout, ale množství času které běží letos proti loňsku je naprosto enormní rozdíl.

ECOFLOW nabízí velkokapacitní baterie pro každého, kdo cestuje, pracuje mimo kancelář, sportuje. Wattové a velikostní rozpětí je tak pestré, že si právě pro svůj účel najdete tu ideální powerbanku. Doporučujeme navštívit webové stránky českého zastoupení ECOFLOW a zjistit o produktech více. „Jsme téměř na konci Dakaru. Udělali jsme bateriím zátěžový test jak z pohledu využití energie, tak funkčnosti v nepříznivých podmínkách. V obou parametrech obstály. Teď víme, že na menší závody či reklamní akce už nepotřebujeme vozit spalovací generátor a rušit tím okolí.“ uzavřel Ervín Krajčovič.

Sdílejte: