fbpx

Jak už je známo, od následujícího ročníku Dakar Rallye si pořadatelé přichystali několik změn, od kterých si slibují zvýšení bezpečnosti především pro závodníky na motorce. K omezení počtu zadních pneumatik na 6ks na celou rallye tu je také nově povinnost nošení airbagových vest pro všechny motorkáře.

Tato novinka byla ovšem pro offroadové závodníky k dispozici až začátkem září během Andalucía rallye a přestože za tři týdny bude veškerá technika na lodi směr Saudská Arábie, visí nad používáním vest stále několik otazníků. „Díky mnoha zrušeným závodů nebyly vesty k dispozici dříve a tak jsme je nemohli ani testovat. Po Španělsku jsme navázali kontakt s firmou Helite a jejich airbagovou vestu už Milan Engel testoval několik dní po sobě. Za pomoc patří dík také ČR & SK dovozci Helite airbagových vest Top Moto,“ popsal aktuální situaci v týmu Orion – Moto Racing Group Ervín Krajčovič.

A jak to celé funguje? Na první pohled není vlastně vůbec poznat, že na sobě závodník airbagovou vestu má oblečenou. Airbagová vesta je součástí kompletu s chrániči hrudi, páteře, ramen a loktů. Dva pásy, které vedou od žeber přes krční páteř až na záda jsou připraveny se ještě před nárazem během 0,5 milisekundy nafouknout kapacitou 18litrů. Jen pro zajímavost dodáme, že mrknutí oka trvá cca jednu milisekundu. Celý tento proces by měl fungovat od rychlosti 30 km/h. Díky elektronickému „mozku“, tzv. CDU jednotce, která je schovaná na zádech v bederní části vesta analyzuje, zda se jezdec pohybuje přirozeně, či se odehrálo nějaké nebezpečí a v tento krátký čas reaguje nafouknutím.
Co zatím není jasné je výměna samotných bombiček s CO2 náplní během závodu. Jednou z nejvíce ověřených informací je, že každý jezdec bude muset do tankovačky, cíle, či jiného bodu hlídaným organizátory přijet s vestou připravenou explodovat a doplněnou čerstvými bombičkami. V opačném případě bude nejspíš hrozit penalizace. Výměna bombiček po pádu trvá několik minut v závislosti na značce airbagové vesty a samozřejmě šikovnosti závodníka. Helite airbagová vesta má bombičky schované šikovně po stranách, takže se závodník při troše štěstí nemusí celý vysvlíkat a výměna by měla zabrat pár minut. Další neověřenou informací je, že těchto několik minut potřebných pro výměnu bombiček bude organizátor na konci dne odečítat. Tak jak to známe například z případů, kdy pilot zastaví u zraněného kolegy a poskytuje mu potřebnou pomoc. „Další důležitou věcí je kompatibilita se závodní bundou, které si necháváme šít u španělské firmy WolfPro na míru. V tuto chvíli řešíme ještě přesné technické detaily, aby v případě nárazu a následnému nafouknutí airbagové vesty, měla vesta dostatek prostoru a neexplodovala takzvaně dovnitř do jezdce. To by totiž mohlo znamenat, že švy bundy nepovolí, ale jeho tělo naopak ano a zranění je na světě.“ Zatím ideální řešení je takové, že budou vloženy stretchové částí za krk a po stranách bundy. Tím zajistíme, že bunda nebude na jezdci zbytečně velká a v případě nárazu zase poskytne dostatek prostoru pro samotou airbagovou vestu. „Jak WolfPro, tak Helite jsou společně v kontaktu a pomáhají nám v tomhle vyjít maximálně vstříc. Stejně tak jako my pomáháme s vývojem airbagové vesty a veškeré poznatky posíláme ihned do Francie„, uzavřel Ervín Krajčovič ml. 
 

 
 
 

Sdílejte: