fbpx

Libor Podmol dokončil Andaluskou rallye a díky tomu může startovat na Dakaru 2021. Svou první soutěž, která se jela podle „dakarských“ pravidel a prakticky s veškerým vybavením jako nejprestižnější maratonská rallye světa, navíc ozdobil výtečným výsledkem. V kategorii Rallye 2 vybojoval bronz.

Andalucia rallye 2020 – cíl

 Od letošní sezony jsou motocyklisté při mezinárodních cross-country rallye rozděleni do dvou kategorií: Rallye GP je určena zkušeným závodníkům na „dakarských“ motorkách, zatímco v rámci Rally 2 soupeří méně zkušení jezdci na „dakarkách“, dále motorkáři na endurových strojích a také čtyřkolkáři.
Libor Podmol už v létě úspěšně absolvoval Řeckou rallye, která se však od největších cross-country rally poněkud liší například charakterem tratí nebo použitou navigací. Na začátku září odstartoval také do kratší Polské baje. Až při Andalucía Rally 2020 ovšem okusil prostředí skutečně světových maratonských soutěží. A vedl si znamenitě. Po první etapě byl v Rallye 2 čtvrtý, o den později se poprvé dostal mezi tři nejlepší v hodnocení rychlostní zkoušky a po třech etapách už byl na medailových pozicích i v průběžném pořadí. Bronz si pohlídal třetím časem také na závěrečném měřeném úseku.

Andalucia rallye

„Prioritou bylo dojet do cíle a zároveň jsme chtěli, aby to Libora bavilo a našel se v tom. Obojí se povedlo, takže mise splněna,“ konstatuje s úlevou manažer týmu Orion – Moto Racing Group Ervín Krajčovič„Jsem spokojený a třetí místo je bonus, který Liborovi dodá chuť do další přípravy.“ „Samozřejmě víme, že Dakar pro něj napoprvé nebude jednoduchý, ale možná by to pro něj v Saúdské Arábii mohlo být přeci jen o něco jednodušší než tady. Zdejší terén byl opravdu nebezpečný a kluzký, navigace byla docela náročná. Když zvládl tohle, tak na Dakaru se s tím popere zase o něco líp.“

Bylo pár krizovek a kotrmelců

Ve Španělsku nasbíral Podmol spoustu důležitých zkušeností. I těch nepříjemných. Na relativně rychlých andaluských tratích nebyla nouze o krizové situaci i pády. Výjimkou nebyl ani český nováček. „Bylo pár krizovek a kotrmelců,“ pokračuje Krajčovič. „Včera Libora nejdřív vystrašilo, když se mu rozhodila motorka a nemohl ji srovnat. Pak nedobrzdil, šel do křoví a dal si hlavou o navigaci. Z toho byl takový trochu otřesený a vyplašený. Dneska ‚šel na držku‘ také, ale už se s tím dokázal mentálně nějak poprat. A podle dat jel v poslední etapě už opravdu rychle. Nicméně každý den ho překvapí nějaká další novinka. Ale přesně o tom to je. Je potřeba nasbírat zkušenosti. A tenhle závod nás posunul o strašně velký kus dopředu. Právě tohle potřeboval. Poznat konkurenci, vidět vše na vlastní oči, jet po stejné trati jako špička. I když tratě a organizace tady nebyly úplně stoprocentní, pro něj to byla úplná bomba. Fakt to zvládl dobře.“

 

Zážitky ze dvou posledních etap popsal i Libor Podmol: „Jsem v cíli a rád, že jedu domů v jednom kuse, živej a zdravej, protože včera jsem měl zatím dvě největší krizovky na ‚dakarce‘. Nejdřív byly ‚panty‘ asi v ‚kilu‘, které jsem ustál, ale pak jsem bohužel nedobrzdil jednu zatáčku a šel jsem přes šutry. To byla asi největší ‚tlama‘, co jsem zažil. Dneska jsem se namotal do ostnatého drátu. Rozervalo mi to dres a chránič. Naštěstí jsem to zvednul a začal se ještě víc snažit, protože jsem věděl, že bojuji o třetí místo ve své kategorii. Jenže z toho, jak jsem se snažil, jsem to ještě jednou položil. Ono to není jednoduché, protože zdejší povrch hodně klouže.“

„Myslím si, že tahle rally je super zkušenost pro Dakar. Všichni říkají, že na Dakaru je to stejné, a my jsme to tady zvládli bez problémů. Takže na Dakaru budeme jen vstávat dřív a budeme to tam pálit.“ V kategorii Rally 2 zvítězil David Knight, který sice jel úplně první cross-country rallye ve své kariéře, ale je trojnásobným mistrem světa v enduru. Druhou příčku obsadil Tosha Schareina na lehčí endurové motorce. Španěl na podobných tratích opravdu umí. Loni v létě na sebe upozornil druhým místem absolutně na renomované Baje Aragón. „Enduro a motokros jsou nejkratší cesty do rallye. Naopak Libor je freestylista a není žádný obr. Proto má hned několik hendikepů, zatímco Knight začíná s několika bonusy. Ale když se podíváš na časy, nebyl od něj Libor daleko. Troufnu si říct, že Knight mu měl ujet daleko víc,“ uzavírá Krajčovič, který by chtěl v závěru roku se svými jezdci zamířil aspoň v rámci tréninku do dun Arabského poloostrova.

Sdílejte: