fbpx

Je unikátní osobou v českém motorsportu. A vlastně renesanční. Martin Čábela má toho za sebou hodně, od rallye, rallyecrossu, po motorky, okruhy nebo závody do vrchů… Celkem 40 let se pohybuje v motorsportu. „Jsem ortodoxní závodník, pro mě je rychlost důležitá,“ prohlásil Čábela, kterého čeká premiérový start na Dakarské rallye. V rámci kategorie Classic pro historické automobily ho bude navigovat populární zpěvačka Olga Lounová. „Cílem je, abychom soutěž dokončili se ctí. A hlavně prožít tu historickou myšlenku Dakaru,“ dodal zkušený závodník z týmu Moto Racing Group.  

Vždycky se chtěl slavné pouštní soutěže zúčastnit, miloval automobilové bestie z osmdesátých a devadesátých let. Proto původně Čábela plánoval vyrazit do nadcházejícího Dakaru ve speciálu Matra Murena. Nakonec však usedne do vozu Mercedes G500. „Stavbu Matry jsem musel zastavit v září, protože bychom to nestihli. Pojedeme s ní v příštím roce a bude mít přes 300 koní. Podobné auto tam ani letos nejede,“ prohlásil Čábela o legendárním závodním voze. 

S Olgou Lounovou se Čábela připravoval letos na rallye veteránů, trénovali hlavně navigaci, která bude jednou z klíčových věcí pro úspěch. „Pro navigátory to bude velká řehole. Pojede se prakticky na slepou mapu a na azimuty. Výhodně to bude pro  staré mazáky, kteří ten systém znají velmi dobře. Ještě v posledních dnech roku jsme s Olgou koukali na některé etapy podrobně na počítači a projížděli si vše virtuálně,“ popisoval Čábela, který populární zpěvačku a nadšenkyni do motorsportu oslovil s vidinou účasti na Dakarské rallye. 

Olga má výhodu v tom, že je chytrá holka a hodně jí to pálí. Umí skvěle reagovat a improvizovat. Když jsme poprvé spolu absolvovali rallye, relativně hned měla o navigování jasno,“ popisoval Čábela, který ještě spoléhá na tréninkové trasy před startem Dakaru v Saudské Arábii. „Tam se určitě sehrajeme. Navíc jsme se domluvili, že já se jí do navigace nebudu plést. Ona si musí najít vlastní systém, aby se naučila rychle a spolehlivě reagovat. 

Sám Čábela se prý velmi těší na duny a písek. „Do pouště jezdím třikrát za rok, ale hlavně na motorce. Je to hodně o umění číst písek,“ dodal úspěšný podnikatel. „Zároveň si myslím, že organizátoři nás nepustí do terénu, které by byly extrémní. Proto je důležité se v autě chovat rozumně, nepálit to hlava na hlava. Pohlídat si, abychom nenajeli na větší šutr a neztráceli minuty s defektem.“ Jako pilot na trase určitě využije svých bohatých zkušeností. Vždyť Čábela je například vítězem vytrvalostních závodů na okruzích, ale za sebou má několik rallye soutěží. „Já tyhle věci dělám pro sebe, pro svůj zážitek. Ani nevím, co by se dalo vyzdvihnout z mé kariéry. Netuším, kolikrát jsem co vyhrál. Mě baví ten okamžik, vyhrát v ten den. Nedělám to kvůli prezentaci na sociálních sítích.“

Kromě ostrých kilometrů čeká Čábelu a Lounovou na Dakaru také mnohakilometrové přejezdy do bivaku. Když bude možnost, hudbu prý poslouchat v závodním voze budou. „Olga slíbila, že bude zpívat,“ dodal závodník s úsměvem „My máme v autě tři telefony, tak třeba z jednoho nám pojede muzika. Možná něco zapojíme také do beden.“ 

Sdílejte: